Sinds enige tijd is het op een paar specifieke trajecten in Nederland weer toegestaan om 130 kilometer per uur te rijden. Voorstanders juichen: eindelijk weer opschieten op de snelweg! Maar critici vragen zich hardop af of dit eigenlijk wel zin heeft. De trajecten zijn beperkt en vaak alleen buiten de spits, wat betekent dat je slechts mondjesmaat gebruik kunt maken van die hogere snelheid. Daarnaast stijgt het brandstofverbruik aanzienlijk als je 130 rijdt, en dat is nou nét iets waar je portemonnee en het klimaat niet om staan te springen.
Het roept de vraag op of dit vooral een symbolische overwinning is voor politici die graag laten zien dat ze hun verkiezingsbeloftes nakomen. Het aanpassen van verkeersborden, informeren van weggebruikers en de mogelijke milieuschade kosten ook geld. Is het dan echt de moeite waard voor die paar minuten winst tussen knooppunt X en afslag Y? Of is het vooral een soort politieke “kijk eens wat we wél kunnen”-show, terwijl het praktisch gezien maar weinig verschil maakt?